Tuesday, June 14, 2011

Kau Takdirku...{part 6}

Posted by Cek Aniz at 9:49:00 AM 0 Strawberry Utk Dipetik Links to this post







Alhamdulillah, petang tadi kami sekeluarga baru sahaja pergi ke rumah Kak Safi. Agak-agaknya kenapa? Hehehe. Mulai petang tadi, Kak Safi telah sah menjadi tunang Abang Syafiq. Baru tunang, belum lagi menjadi seorang isteri. Sabar ya, kita bagi mereka peluang.

Ibu bapa Kak Safi telah pulang dari Arab Saudi. Hanya Allah sahaja yang mengetahui betapa gembiranya hati aku tatkala melihat ummi menyarungkan cincin pertunangan di jari manis Kak Safi. Kadangkala, kita tidak dapat menyangka sesuatu yang kita inginkan akan menjadi realiti. Sesungguhnya, Allah yang berkuasa untuk menjadikan sesuatu anganan dan keinginan menjadi suatu realiti.


Abang Zafril yang bertanggungjawab untuk merakam dan mengambil gambar setiap saat indah pada majlis pertunangan Kak Safi tadi. Baru aku tahu, selain bekerja sebagai seorang juruterbang. Abang Zafril juga membuat kerja tambahan sebagai seorang jurugambar.


"Abang ada Facebook?" Soalku. Sengaja mahu menambah koleksi rakan di Facebook.

"Ada. Kenapa tanya?" Jawabnya tanpa memandang ke arahku. Sibuk sangat dengan kamera Nikon D90 miliknya. Ceh! Tahulah aku tak mampu nak beli. Tidak mengapa, aku kahwin nanti, aku nak minta hantaran sebiji Nikon D90. Hahaha. Dasar mata duitan!

"Saje je. Yelah, nanti kalau abang upload gambar majlis ni kat Facebook. Bolehlah Rifqah tengok." Jawabku malas.

"Abang minta maaf sangat Rifqah! Abang tak boleh nak bagi sebabnya...." Belum sempat Abang Zafril menghabiskan kata-katanya, Abang Syafiq terlebih dahulu menyampuk.

"Alaa..Dia takut buah hati dia marah." Abang Syafiq gelak besar. Mak aih! Kalah pontianak harum sundal siang.

"Oh ya ke? Tidak mengapalah kalau macam itu." Jawabku selamba. Ini mesti kes 'queen control'.

********************************************
Bosannya tinggal seorang diri di rumah. Kak Safi masih di rumah ibu bapanya dan esok baru balik.
Haish, kenapalah tidak ada orang yang mahu berbual dengan aku di Facebook?

Tooiinngg!! Eh, baru cakap, dah ada yang ajak 'chat'!

PZ: Assalamualaikum awak!

Dia?? Haisshh!!

KR: Waalaikumussalam. Ye awak..kenapa?

PZ: Rindu kat saya tak? Hehe 

KR: Euuww!! Tak langsung!

PZ: takpe. Mungkin belum lagi kot. Tengok jelah nanti. ; )

KR: takkan sesekali! Eh, hari itu janji nak belanja saya makan kek kat Secret Recipe.

Ha!! Bab-bab makan aku takkan sesekali lupakan.

PZ: Nak ke? Jomlah! Saya pun tengah lapar ni.

KR: hehe.. Takpe lah awak. Kita cancel ek?

Ingat aku berani ke keluar dengan lelaki yang aku tak kenal? Sampaikan salam jelah.

PZ: Laa..kenapa pula? Tadi dia yang ajak.

KR: bukan apa, kita kan baru kenal. Awak ingat saya berani ke nak keluar dengan awak?

PZ: okey! Saya faham. Awak tengah buat apa?

KR: tengah 'chat' dengan siapa entah. Saya pun tak tahu nama dia. 

PZ: haha..sindir saya ke?

KR: eh, awak terasa ke?

PZ: takdelah..cuma ada rasa pedas campur manis sikit. Hehehe

KR: pandailah awak ek.

PZ: Cantik awak dalam baju kurung biru laut tadi. Sejuk mata memandang.

KR: mana awak tahu yang saya pakai baju warna biru laut tadi? Awak ni stalker ek?

Ish! Siapa pula dia ni? Seram pulak aku rasa.

PZ: suka suki hati awak je nak cakap yang saya ni stalker. 
Saya ada kat majlis petang tadi. Tu yang nampak awak..

KR: Oh ye ke? Cantik tak saya? Hahaha

PZ: mestilah cantik! Rasa macam nak ajak awak bertunang sekali! Hehehe

KR: euuww!! Bukannya saya kenal awak pun!
Awak pun bukannya kenal saya!

PZ: Alaa..nanti-nanti boleh kenal. Lepas kahwin nanti pun masih boleh berkenalan. 
Lebih dari itu pun boleh. Hehe

KR: Hish, awak ni! Nonsense!

PZ: awak ni! Saya ajak kahwin pun tak nak ke?

KR: Hei! Saya kenalah pilih yang terbaik. Pilih suami bukan macam nak pilih 
sayur dekat pasar!

PZ: Takpe..takpe..saya boleh tunggu. Demi awak, berapa lama pun saya sanggup.



Tett..Tett..Tett

Eh, ada mesejlah! Daripada siapa pula ni ya? Oh, daripada Kak Najwa


+ Assalamualaikum.. Adik!!

- Wa'alaikumussalam.. Ye kakak adik yang comel. Ada apa?
Macam ada berita gembira je.

+ Macam tahu-tahu je adik ni. Adik nak tahu tak?

-Mestilah nak!! Cepatlah beritahu!

+ Akak dah nak bertunang!!! Lagi 2 minggu je majlisnya akan dilansungkan.
Hehehe..

-Alhamdulillah!!! Tak sabar nak dapat abang ipar. (^_~)

+ Amboii.. Sukanya dia..

- Mestilah suka!

+ akak ingat nak ajak adik temankan akak pergi beli barang hantaran kat Nilai 3.
Besok pagi dengan bakal abang ipar adik sekali.

-Oh ye ke? Boleh jugak. Boleh adik berkenalan dengan bakal abang ipar adik.
hehehe..

+ Besok pagi akak datang ambil adik di rumah, ya?

-Wokkey!!

********************************

Aku sekadar memakai baju kurung berwarna putih yang mempunyai bunga-bunga kecil merah jambu. Tudung pula aku kenakan dengan warna senada. Tudungku yang bersaiz bidang 60, aku sematkan ke bahu kanan dan bahu kiriku.

Sebentar lagi, Kak Najwa dan bakal tunangnya akan tiba. Bagaimanalah  rupa bakal tunangnya itu? Mungkinkah lebih kacak daripada Abang Harizku? Ataupun lebih segak seperti Abang Zafril. Sabar Rifqah. Sat lagi sampai lah depa tu..

Sebuah Proton Waja berwarna silver berhenti di hadapan rumahku. Ini mesti kereta milik bakal tunang Kak Najwa. Eh, macam kenallah kereta ni tetapi milik siapa, ya? Karmila Rifqah, ada ramai manusia yang memiliki kereta sebegini. 

"Assalamualaikum, adik!" Kak Najwa keluar dari perut Proton Waja tersebut.

"Waalaikumussalam. Amboi, gembiranya kakak kita ni!" Usikku. 

"Eh, mestilah akak happy. Adik, akak kenalkan bakal  tunang akak...." Aku menoleh ke arah si pemandu.

Ya Allah! Diakah bakal tunang Kak Najwa?! Adakah ini suatu sandiwara yang di rancang ataupun, aku dalam rancangan 'wakenabeb'? Tidak Karmila Rifqah! Kau di alam realiti. 

Hampir-hampir sahaja empangan airmataku tumpah kerana lelaki ini. Rifqah, demi kebahagiaan Kak Najwa, tunjukkan yang kau gembira. Kau mesti kuat Karmila! 

"Adik, inilah bakal tunang akak dan bakal abang ipar adik..Hariz Zahwan! Dia nikan sepupu kita, anak Wak Halim. Adik kenalkan?" Bersungguh-sungguh Kak Najwa memperkenalkan Abang Hariz. 'Kak, adik dah terlebih kenal dengan dia. Lebih sangat, kak.'

"Rasanya...kenal kot." Aku sekadar memberikan senyuman kelat kepada Abang Hariz. Teganya hatimu Hariz Zahwan dalam memainkan perasaanku.

Abang Hariz sekadar tersenyum pahit. Aku lihat dia sudah seperti cacing yang kepanasan. Aku tidak kisah jika dia curang denganku tetapi hatiku sangat sakit kerana dia curang dengan kakakku. 

Perjalanan 1 jam ku rasakan seperti seminggu lamanya. Haha. Macam melampau je sampai seminggu. 

"Dah lama ke Kak Najwa dengan Abang Hariz bercinta?" Soalku sekadar ingin tahu.

"Ermm..adalah dalam dua tahun kan, sayang?" Soalnya kepada si Hariz. Malas aku hendak memanggil abang lagi.

"Uiii..Dah lama ya, kak? Tak dengar pula yang akak dengan abang bercinta. Main sorok-sorok, ya?" Usikku. 

**********************************************

Memang betul apa yang dikatakan oleh orang ramai. Kedai barang-barang perkahwinan 'Thank You', memang mempunyai semua barang perkahwinan yang diperlukan. Daripada dulang hantaran sehinggalah cadar katil. Eceh! Rasa macam tidak sabar pula hendak berkahwin. Gatal! Rambang mata aku melihat barang-barang di sini. 

Tiba-tiba bahuku dicuit seseorang..

"Beli barang kahwin ke?" Soalnya.

"Eh, tidaklah. Calon pengantin lelaki pun belum ada apatah lagi hendak membeli barang-barangnya." Aku tergelak kecil. Kehadirannya sering sahaja membuat aku tenang.

"Kalau nak, abang boleh jadi pengantin lelakinya. Nak?" E'eh, mengarutlah Abang Zafril ni.

"Habis tu, tunang abang nak simpan kat mana? Kat rak buku?" Aku sekadar tersenyum.

"Tunang? Bila masa pula abang ada tunang ni?" Riak wajahnya berubah hairan.

"Hari itu, abang beritahu yang abang ada tunang yang sangat comel dan dia sangat suka makan cupcake. Ingat tak?" Aku cuba mengembalikan ingatannya.

"Ohoho!! Nak tahu ke siapa tunang abang?" Dia tersenyum menggoda. Haiisshh!! Siapa sahaja yang melihat senyumannya mampu untuk jatuh hati padanya.

"Siapa? Faezah Elai?" Terkekek-kekek aku ketawa. 

"Macam mana kalau abang cakap yang tunang abang tu....Karmila Rifqah!" Lantas, dia mengenyitkan matanya.

"Nonsense!" Aku cuba mengawal debaran yang bertandang di hati.

"Betul Rifqah! Rifqah sudi nak jadi isteri dan ibu kepada anak-anak abang?" Lantas, Abang zafril melutut di hadapanku. Eh, apa ni?! 

Aku segera menariknya berdiri.

"Kenapa dengan abang ni?" Kena sawan pengantin ke Abang Zafril ni? Kalau nak buat lawak pun, agak-agaklah.

"Rifqah..sebenarnya abang...."

"Rifqah! Jom balik!" Belum sempat Abang Zafril menghabiskan kata-katanya, si Hariz terlebih dahulu menarik aku pergi ke kawasan yang agak jauh dari Abang Zafril.

Kacau betullah!

"Nak apa?! Mana Kak Najwa?!" Soalku geram. Mungkin inilah petunjuk yang Allah ingin berikan padaku bahawa dia bukan seorang lelaki yang menghormatiku sebagai wanita.

"Lantaklah pasal Kak Najwa tu! Siapa lelaki tadi?!!" Hariz memegang lenganku dengan kasar.

"Dia....dia..."

"Siapa dia?! Teman lelaki kau???!!!!" Hariz memegang lenganku dengan kasar.

"Sakitlah!!" Aku merentap lenganku daripada genggamannya.

"Dia tu kawan Abang Syafiq!" Sambungku lagi.

"Oh, abang minta maaf." Maaf..maaf.. Boleh jalanlah! 


*******************************************

Dua minggu sebelum pertunangannya, Hariz sering menggangguku. Baik mesej, panggilan telefon dan juga emel. Rimas aku dibuatnya. Dalam masa satu hari, aku dikecewakan, dilamar oleh Abang Zafril dan juga disakiti oleh Hariz. 

Haris tidak putus-putus mengungkapkan kata-kata maaf. Aku sudah lama memaafkannya. Aku hanya boleh mendoakan kebahagiaannya dengan Kak Najwa. 

Telefon bimbitku berdering menandakan ada panggilan masuk.

"Assalamualaikum, ummi!!!" Jawabku riang.

"Waalaikumussalam. Sayang apa khabar?" Suara ummi yang mesra membuat dadaku menjadi sebak. Sudah lama aku tidak mendengar suaranya.

"Alhamdulillah..adik sihat je. Ummi dengan abah?" 

"Kami berdua bertambah-tambah sihat sejak ada orang masuk meminang anak ummi." Ummi tergelak kecil.

"Anak mana pula yang dipinang ni? Abang Luthfi?" Soalku hairan. Macam tak masuk akal pula bila ada orang masuk meminang Abang Luthfi. Hehehe

"E'eh. Buat-buat tak tahu pula. Adik lah yang kena pinang!" Hah?! Ya Allah! Apa lagi ujianmu yang harus ku terima?

"Siapa, ummi?" Soalku hairan.

"Eley, buat-buat tak tahu pula! Tuan Syed Mahfuz datang masuk meminang adik, semalam." 

Ya Allah! Siapa pula tu? Takkan ada warga emas yang masuk meminang aku kot?

"Ummi! Adik tak kenal dia." Aku merengek manja.

"Eh, bukan dia yang meminang adik! Tatapi anak dia. Syed Irfan Zafril!" Beritahu ummi dengan nada yang girang.

Biar betul Abang Zafril ni?!! 

Ya Allah! Bantulah hambamu ini. Apa keputusan yang harus aku berikan pad ummi dan abah????

Perlukah aku setuju untuk kebahagiaan ummi, abah dan orang disekelilingku???
Atau perlukah aku menolak pinangannya dan berserah sahaja pada takdir???




Wednesday, June 8, 2011

Episod "Ayat-Ayat Cinta" di bumi Mesir...

Posted by Cek Aniz at 3:21:00 PM 0 Strawberry Utk Dipetik Links to this post
Assalamualaikum...Terima Kasih kepada pengunjung  blog aku yang entah apa-apa ini kerana terus mengikuti perkembangan blog aku. Tiada apa yang lebih berharga buat aku melainkan ingatan dan minat korang untuk membaca blog aku...

Alhamdulillah, masuk hari ini. Sudah 5 hari aku menjadi pengunjung di bumi "Ayat-ayat cinta".  Jangan salah faham, bukannya Indonesia tetapi, bumi Mesir. Sememangnya pelbagai sejarah Islam dapat aku pelajari di sini.
Aku yang pada mulanya agak jahil tentang sejarah bermulanya Islam di bumi Allah ini, dapat mengetahui pelbagai sejarah Islam yang mungkin tidak dapat aku pelajari melalui buku-buku cerita mahupun, buku teks di sekolah.

Aku sangat berterima kasih kepada abang sepupuku yang sudah aku anggap seperti abangku sendiri iaitu Abang Faroaq. Tanpanya, mungkin kami akan terlepas banyak perkara tentang sejarah-sejarah Islam yang terdapat di Mesir. Penjelasan dan ilmu yang diberikan kepada kami membuat aku sentiasa terpegun dengan bicara yang dituturkan. Abang adalah antara abang terbaik yang pernah Anis ada. Terbaiikkkk!!



Ini adalah beberapa gambar yang aku ambil sepanjuang aku berada di sini. Selebihnya aku akan upload dalam masa terdekat. Setiap tempat yang aku kunjungi membolehkan aku untuk menginsafi diri sebagai hamba Allah SWT yang sangat lemah dan membuatkan aku berkali-kali mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana diciptakan untuk menjadi seseorang yang muslimah bukan pada nama tetapi juga di dalam jiwa aku yang sering goyah dengan ujiannya yang tidak seberapa.

 Ingatlah, setiap dugaan yang Allah berikan mempunyai hikmah yang sangat berharga. Yang sedih mampu berubah menjadi gembira. Yang derita mampu berubah menjadi bahagia.

Buat sementara waktu, aku upload beberapa keping gambar untuk menjadi santapan mata korang. Gamabar memang tak berapa elok.. Almaklumlah..aku tak mampu nak beli Nikon D90. Kopak duit tabung haji aku. Hehehe..

Ermmm...ni masa kami dekat Piramid. Memang terkezzut sangat  masa tengok..
Tak pernah terfikir pun nak sampai sini..; Syukur..Alhamdulillah...


 Unta padang pasir...






Kubu Salahuddin Al-Ayubi




Itu sahaja buat masa  ni. Kalau ada kesempatan nanti, aku akan upload lebih lagi ye? Besok dah nak balik..Byee....

Kau Takdirku...{part 6}

Links to this post







Alhamdulillah, petang tadi kami sekeluarga baru sahaja pergi ke rumah Kak Safi. Agak-agaknya kenapa? Hehehe. Mulai petang tadi, Kak Safi telah sah menjadi tunang Abang Syafiq. Baru tunang, belum lagi menjadi seorang isteri. Sabar ya, kita bagi mereka peluang.

Ibu bapa Kak Safi telah pulang dari Arab Saudi. Hanya Allah sahaja yang mengetahui betapa gembiranya hati aku tatkala melihat ummi menyarungkan cincin pertunangan di jari manis Kak Safi. Kadangkala, kita tidak dapat menyangka sesuatu yang kita inginkan akan menjadi realiti. Sesungguhnya, Allah yang berkuasa untuk menjadikan sesuatu anganan dan keinginan menjadi suatu realiti.


Abang Zafril yang bertanggungjawab untuk merakam dan mengambil gambar setiap saat indah pada majlis pertunangan Kak Safi tadi. Baru aku tahu, selain bekerja sebagai seorang juruterbang. Abang Zafril juga membuat kerja tambahan sebagai seorang jurugambar.


"Abang ada Facebook?" Soalku. Sengaja mahu menambah koleksi rakan di Facebook.

"Ada. Kenapa tanya?" Jawabnya tanpa memandang ke arahku. Sibuk sangat dengan kamera Nikon D90 miliknya. Ceh! Tahulah aku tak mampu nak beli. Tidak mengapa, aku kahwin nanti, aku nak minta hantaran sebiji Nikon D90. Hahaha. Dasar mata duitan!

"Saje je. Yelah, nanti kalau abang upload gambar majlis ni kat Facebook. Bolehlah Rifqah tengok." Jawabku malas.

"Abang minta maaf sangat Rifqah! Abang tak boleh nak bagi sebabnya...." Belum sempat Abang Zafril menghabiskan kata-katanya, Abang Syafiq terlebih dahulu menyampuk.

"Alaa..Dia takut buah hati dia marah." Abang Syafiq gelak besar. Mak aih! Kalah pontianak harum sundal siang.

"Oh ya ke? Tidak mengapalah kalau macam itu." Jawabku selamba. Ini mesti kes 'queen control'.

********************************************
Bosannya tinggal seorang diri di rumah. Kak Safi masih di rumah ibu bapanya dan esok baru balik.
Haish, kenapalah tidak ada orang yang mahu berbual dengan aku di Facebook?

Tooiinngg!! Eh, baru cakap, dah ada yang ajak 'chat'!

PZ: Assalamualaikum awak!

Dia?? Haisshh!!

KR: Waalaikumussalam. Ye awak..kenapa?

PZ: Rindu kat saya tak? Hehe 

KR: Euuww!! Tak langsung!

PZ: takpe. Mungkin belum lagi kot. Tengok jelah nanti. ; )

KR: takkan sesekali! Eh, hari itu janji nak belanja saya makan kek kat Secret Recipe.

Ha!! Bab-bab makan aku takkan sesekali lupakan.

PZ: Nak ke? Jomlah! Saya pun tengah lapar ni.

KR: hehe.. Takpe lah awak. Kita cancel ek?

Ingat aku berani ke keluar dengan lelaki yang aku tak kenal? Sampaikan salam jelah.

PZ: Laa..kenapa pula? Tadi dia yang ajak.

KR: bukan apa, kita kan baru kenal. Awak ingat saya berani ke nak keluar dengan awak?

PZ: okey! Saya faham. Awak tengah buat apa?

KR: tengah 'chat' dengan siapa entah. Saya pun tak tahu nama dia. 

PZ: haha..sindir saya ke?

KR: eh, awak terasa ke?

PZ: takdelah..cuma ada rasa pedas campur manis sikit. Hehehe

KR: pandailah awak ek.

PZ: Cantik awak dalam baju kurung biru laut tadi. Sejuk mata memandang.

KR: mana awak tahu yang saya pakai baju warna biru laut tadi? Awak ni stalker ek?

Ish! Siapa pula dia ni? Seram pulak aku rasa.

PZ: suka suki hati awak je nak cakap yang saya ni stalker. 
Saya ada kat majlis petang tadi. Tu yang nampak awak..

KR: Oh ye ke? Cantik tak saya? Hahaha

PZ: mestilah cantik! Rasa macam nak ajak awak bertunang sekali! Hehehe

KR: euuww!! Bukannya saya kenal awak pun!
Awak pun bukannya kenal saya!

PZ: Alaa..nanti-nanti boleh kenal. Lepas kahwin nanti pun masih boleh berkenalan. 
Lebih dari itu pun boleh. Hehe

KR: Hish, awak ni! Nonsense!

PZ: awak ni! Saya ajak kahwin pun tak nak ke?

KR: Hei! Saya kenalah pilih yang terbaik. Pilih suami bukan macam nak pilih 
sayur dekat pasar!

PZ: Takpe..takpe..saya boleh tunggu. Demi awak, berapa lama pun saya sanggup.



Tett..Tett..Tett

Eh, ada mesejlah! Daripada siapa pula ni ya? Oh, daripada Kak Najwa


+ Assalamualaikum.. Adik!!

- Wa'alaikumussalam.. Ye kakak adik yang comel. Ada apa?
Macam ada berita gembira je.

+ Macam tahu-tahu je adik ni. Adik nak tahu tak?

-Mestilah nak!! Cepatlah beritahu!

+ Akak dah nak bertunang!!! Lagi 2 minggu je majlisnya akan dilansungkan.
Hehehe..

-Alhamdulillah!!! Tak sabar nak dapat abang ipar. (^_~)

+ Amboii.. Sukanya dia..

- Mestilah suka!

+ akak ingat nak ajak adik temankan akak pergi beli barang hantaran kat Nilai 3.
Besok pagi dengan bakal abang ipar adik sekali.

-Oh ye ke? Boleh jugak. Boleh adik berkenalan dengan bakal abang ipar adik.
hehehe..

+ Besok pagi akak datang ambil adik di rumah, ya?

-Wokkey!!

********************************

Aku sekadar memakai baju kurung berwarna putih yang mempunyai bunga-bunga kecil merah jambu. Tudung pula aku kenakan dengan warna senada. Tudungku yang bersaiz bidang 60, aku sematkan ke bahu kanan dan bahu kiriku.

Sebentar lagi, Kak Najwa dan bakal tunangnya akan tiba. Bagaimanalah  rupa bakal tunangnya itu? Mungkinkah lebih kacak daripada Abang Harizku? Ataupun lebih segak seperti Abang Zafril. Sabar Rifqah. Sat lagi sampai lah depa tu..

Sebuah Proton Waja berwarna silver berhenti di hadapan rumahku. Ini mesti kereta milik bakal tunang Kak Najwa. Eh, macam kenallah kereta ni tetapi milik siapa, ya? Karmila Rifqah, ada ramai manusia yang memiliki kereta sebegini. 

"Assalamualaikum, adik!" Kak Najwa keluar dari perut Proton Waja tersebut.

"Waalaikumussalam. Amboi, gembiranya kakak kita ni!" Usikku. 

"Eh, mestilah akak happy. Adik, akak kenalkan bakal  tunang akak...." Aku menoleh ke arah si pemandu.

Ya Allah! Diakah bakal tunang Kak Najwa?! Adakah ini suatu sandiwara yang di rancang ataupun, aku dalam rancangan 'wakenabeb'? Tidak Karmila Rifqah! Kau di alam realiti. 

Hampir-hampir sahaja empangan airmataku tumpah kerana lelaki ini. Rifqah, demi kebahagiaan Kak Najwa, tunjukkan yang kau gembira. Kau mesti kuat Karmila! 

"Adik, inilah bakal tunang akak dan bakal abang ipar adik..Hariz Zahwan! Dia nikan sepupu kita, anak Wak Halim. Adik kenalkan?" Bersungguh-sungguh Kak Najwa memperkenalkan Abang Hariz. 'Kak, adik dah terlebih kenal dengan dia. Lebih sangat, kak.'

"Rasanya...kenal kot." Aku sekadar memberikan senyuman kelat kepada Abang Hariz. Teganya hatimu Hariz Zahwan dalam memainkan perasaanku.

Abang Hariz sekadar tersenyum pahit. Aku lihat dia sudah seperti cacing yang kepanasan. Aku tidak kisah jika dia curang denganku tetapi hatiku sangat sakit kerana dia curang dengan kakakku. 

Perjalanan 1 jam ku rasakan seperti seminggu lamanya. Haha. Macam melampau je sampai seminggu. 

"Dah lama ke Kak Najwa dengan Abang Hariz bercinta?" Soalku sekadar ingin tahu.

"Ermm..adalah dalam dua tahun kan, sayang?" Soalnya kepada si Hariz. Malas aku hendak memanggil abang lagi.

"Uiii..Dah lama ya, kak? Tak dengar pula yang akak dengan abang bercinta. Main sorok-sorok, ya?" Usikku. 

**********************************************

Memang betul apa yang dikatakan oleh orang ramai. Kedai barang-barang perkahwinan 'Thank You', memang mempunyai semua barang perkahwinan yang diperlukan. Daripada dulang hantaran sehinggalah cadar katil. Eceh! Rasa macam tidak sabar pula hendak berkahwin. Gatal! Rambang mata aku melihat barang-barang di sini. 

Tiba-tiba bahuku dicuit seseorang..

"Beli barang kahwin ke?" Soalnya.

"Eh, tidaklah. Calon pengantin lelaki pun belum ada apatah lagi hendak membeli barang-barangnya." Aku tergelak kecil. Kehadirannya sering sahaja membuat aku tenang.

"Kalau nak, abang boleh jadi pengantin lelakinya. Nak?" E'eh, mengarutlah Abang Zafril ni.

"Habis tu, tunang abang nak simpan kat mana? Kat rak buku?" Aku sekadar tersenyum.

"Tunang? Bila masa pula abang ada tunang ni?" Riak wajahnya berubah hairan.

"Hari itu, abang beritahu yang abang ada tunang yang sangat comel dan dia sangat suka makan cupcake. Ingat tak?" Aku cuba mengembalikan ingatannya.

"Ohoho!! Nak tahu ke siapa tunang abang?" Dia tersenyum menggoda. Haiisshh!! Siapa sahaja yang melihat senyumannya mampu untuk jatuh hati padanya.

"Siapa? Faezah Elai?" Terkekek-kekek aku ketawa. 

"Macam mana kalau abang cakap yang tunang abang tu....Karmila Rifqah!" Lantas, dia mengenyitkan matanya.

"Nonsense!" Aku cuba mengawal debaran yang bertandang di hati.

"Betul Rifqah! Rifqah sudi nak jadi isteri dan ibu kepada anak-anak abang?" Lantas, Abang zafril melutut di hadapanku. Eh, apa ni?! 

Aku segera menariknya berdiri.

"Kenapa dengan abang ni?" Kena sawan pengantin ke Abang Zafril ni? Kalau nak buat lawak pun, agak-agaklah.

"Rifqah..sebenarnya abang...."

"Rifqah! Jom balik!" Belum sempat Abang Zafril menghabiskan kata-katanya, si Hariz terlebih dahulu menarik aku pergi ke kawasan yang agak jauh dari Abang Zafril.

Kacau betullah!

"Nak apa?! Mana Kak Najwa?!" Soalku geram. Mungkin inilah petunjuk yang Allah ingin berikan padaku bahawa dia bukan seorang lelaki yang menghormatiku sebagai wanita.

"Lantaklah pasal Kak Najwa tu! Siapa lelaki tadi?!!" Hariz memegang lenganku dengan kasar.

"Dia....dia..."

"Siapa dia?! Teman lelaki kau???!!!!" Hariz memegang lenganku dengan kasar.

"Sakitlah!!" Aku merentap lenganku daripada genggamannya.

"Dia tu kawan Abang Syafiq!" Sambungku lagi.

"Oh, abang minta maaf." Maaf..maaf.. Boleh jalanlah! 


*******************************************

Dua minggu sebelum pertunangannya, Hariz sering menggangguku. Baik mesej, panggilan telefon dan juga emel. Rimas aku dibuatnya. Dalam masa satu hari, aku dikecewakan, dilamar oleh Abang Zafril dan juga disakiti oleh Hariz. 

Haris tidak putus-putus mengungkapkan kata-kata maaf. Aku sudah lama memaafkannya. Aku hanya boleh mendoakan kebahagiaannya dengan Kak Najwa. 

Telefon bimbitku berdering menandakan ada panggilan masuk.

"Assalamualaikum, ummi!!!" Jawabku riang.

"Waalaikumussalam. Sayang apa khabar?" Suara ummi yang mesra membuat dadaku menjadi sebak. Sudah lama aku tidak mendengar suaranya.

"Alhamdulillah..adik sihat je. Ummi dengan abah?" 

"Kami berdua bertambah-tambah sihat sejak ada orang masuk meminang anak ummi." Ummi tergelak kecil.

"Anak mana pula yang dipinang ni? Abang Luthfi?" Soalku hairan. Macam tak masuk akal pula bila ada orang masuk meminang Abang Luthfi. Hehehe

"E'eh. Buat-buat tak tahu pula. Adik lah yang kena pinang!" Hah?! Ya Allah! Apa lagi ujianmu yang harus ku terima?

"Siapa, ummi?" Soalku hairan.

"Eley, buat-buat tak tahu pula! Tuan Syed Mahfuz datang masuk meminang adik, semalam." 

Ya Allah! Siapa pula tu? Takkan ada warga emas yang masuk meminang aku kot?

"Ummi! Adik tak kenal dia." Aku merengek manja.

"Eh, bukan dia yang meminang adik! Tatapi anak dia. Syed Irfan Zafril!" Beritahu ummi dengan nada yang girang.

Biar betul Abang Zafril ni?!! 

Ya Allah! Bantulah hambamu ini. Apa keputusan yang harus aku berikan pad ummi dan abah????

Perlukah aku setuju untuk kebahagiaan ummi, abah dan orang disekelilingku???
Atau perlukah aku menolak pinangannya dan berserah sahaja pada takdir???




Episod "Ayat-Ayat Cinta" di bumi Mesir...

Links to this post
Assalamualaikum...Terima Kasih kepada pengunjung  blog aku yang entah apa-apa ini kerana terus mengikuti perkembangan blog aku. Tiada apa yang lebih berharga buat aku melainkan ingatan dan minat korang untuk membaca blog aku...

Alhamdulillah, masuk hari ini. Sudah 5 hari aku menjadi pengunjung di bumi "Ayat-ayat cinta".  Jangan salah faham, bukannya Indonesia tetapi, bumi Mesir. Sememangnya pelbagai sejarah Islam dapat aku pelajari di sini.
Aku yang pada mulanya agak jahil tentang sejarah bermulanya Islam di bumi Allah ini, dapat mengetahui pelbagai sejarah Islam yang mungkin tidak dapat aku pelajari melalui buku-buku cerita mahupun, buku teks di sekolah.

Aku sangat berterima kasih kepada abang sepupuku yang sudah aku anggap seperti abangku sendiri iaitu Abang Faroaq. Tanpanya, mungkin kami akan terlepas banyak perkara tentang sejarah-sejarah Islam yang terdapat di Mesir. Penjelasan dan ilmu yang diberikan kepada kami membuat aku sentiasa terpegun dengan bicara yang dituturkan. Abang adalah antara abang terbaik yang pernah Anis ada. Terbaiikkkk!!



Ini adalah beberapa gambar yang aku ambil sepanjuang aku berada di sini. Selebihnya aku akan upload dalam masa terdekat. Setiap tempat yang aku kunjungi membolehkan aku untuk menginsafi diri sebagai hamba Allah SWT yang sangat lemah dan membuatkan aku berkali-kali mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana diciptakan untuk menjadi seseorang yang muslimah bukan pada nama tetapi juga di dalam jiwa aku yang sering goyah dengan ujiannya yang tidak seberapa.

 Ingatlah, setiap dugaan yang Allah berikan mempunyai hikmah yang sangat berharga. Yang sedih mampu berubah menjadi gembira. Yang derita mampu berubah menjadi bahagia.

Buat sementara waktu, aku upload beberapa keping gambar untuk menjadi santapan mata korang. Gamabar memang tak berapa elok.. Almaklumlah..aku tak mampu nak beli Nikon D90. Kopak duit tabung haji aku. Hehehe..

Ermmm...ni masa kami dekat Piramid. Memang terkezzut sangat  masa tengok..
Tak pernah terfikir pun nak sampai sini..; Syukur..Alhamdulillah...


 Unta padang pasir...






Kubu Salahuddin Al-Ayubi




Itu sahaja buat masa  ni. Kalau ada kesempatan nanti, aku akan upload lebih lagi ye? Besok dah nak balik..Byee....
 

Teh O Ais Limau Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review